31 Ekim 2015 Cumartesi

Yarım Bırakılmış İşler


Günlük hayatta birçok yarım kalmış işle karşı karşıya kalırız. En basitinden televizyonda ki diziler. Hep yarım kalır. En can alıcı noktasında bilmem kaçıncı bölüm sonu yazısını görürüz.
Aynı şekilde facebook, twitter gibi sosyal medya mecralarında da bu durum kullanılmaktadır. Kısa bir başlık ve bir link. Çoğumuz merak edip tıklamışızdır bu linklere. Ancak yazının tamamı orda olsa çok uzun der geçeriz. Böylelikle dikkatimizi çekmeyi başarmışlardır artık.

Bu duruma psikoloji de Zeigarnik etkisi adı verilir. İnsan psikolojisini iyi bilen pazarlama uzmanları zeigarnik etkisini çoğu mecrada kullanmaktadır.


Peki nedir bu Zeigarnik etkisi?
Zeigarnik etkisi tamamlanmamış yaşantıların tamamlanmış yaşantılara göre daha net hatırlanması anlamına gelmektedir. Beynimiz bir şeyleri yarım bırakmak istemez ve sürekli tamamlama eğilimindedir. Yani beynimizin tam olarak doyuma ulaşması gerekir. Yarım kalmış bir şey gördüğümüzde onu tamamlama isteğimiz buradan gelmektedir. Örneğin bir kafe de oturuyorsunuz ve uzak bir binada bir iş yerinin adından birkaç harfin düştüğünü görüyorsunuz ve tam yazılara göre o daha fazla dikkatinizi çekiyor. Çünkü beyniniz tamamlamak istiyor. Veya bir akşam oturdunuz eski sevgiliniz aklınıza geldi. Yaktınız sigaranızı düşünüyorsunuz. Unutmak isteseniz de olmuyor. Çünkü o da yarım kaldı. Tüm düşünceler, hayaller hep yarım. Hani evlenip bir kız bir oğlan çocuk yapacaktınız ya, hani evinizi kendiniz dekore edecektiniz ya… Ne oldu? Hepsi yarım kaldı. Hemen paniklemeyin elbet unutursunuz. Zeiganik’den daha güçlü savunma mekanizmaları da var beynimizin.

 Neyse konuyu çok dağıtmayalım. İşte Zeigarnik etkisi yüzünden bir hafta yeni bölüm bekliyoruz, yine bu yüzden yarım bırakılmış haberlere tıklıyoruz. Yine bu yüzden Google play’de kitapların bir kısmı ücretsiz yayınlanıyor, yine bu yüzden fragmanlar çekiliyor.


Örnekleri çoğaltabilirsiniz veya oturup yeni bir örnek yaratabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder